Onze slurpende tot nog toe trouwe 'viervoeter' beweegt zich helaas ook in Australie alleen maar voort, indien deze wekelijks wordt voorzien van loodvrije BENZINE. Dit blijkt even-eens een raar fenomeen. De prijzen zijn de afgelopen jaren ook hier behoorlijk veranderd door de stijgende olieprijzen, maar soms is er geen touw meer aan vast te knopen. De tank-stations kunnen onderling het prijsbeleid zelf bepalen en de verschillen bedragen soms meer dan 15cent per liter. Van kuddegedrag valt op dit gebied niets te bespeuren!
Van een internationaal bedrijf als 'Shell' zou je een meer stabieler beleid verwachten, maar niets is minder waar.
Zo kan het prijsverschil tussen diverse tankstations van hetzelfde bedrijf aardig oplopen en dat wellicht op nog geen kilometer van elkaar verwijderd! Vandaar dat wij uiteraard opzoek zijn gegaan naar het 'ultieme antwoord'! Een website die voor ons het huiswerk doet en zeer accuraat aangeeft, WAAR de laagste prijzen worden gehanteerd, maar nog niet WANNEER ze gaan stijgen. Maar inmiddels weten wij ook hoe dat hier wordt toegepast. Voor het weekend weet je 100% zeker dat de prijzen fors omhoog gaan, want weekend betekent 'family-time' en 'family-time' betekent 'quality-time' en dat op zijn beurt betekent er met de auto opuit en kilometers maken. Op zondagavond beginnen de prijzen her en der langzaam te dalen en op dinsdag zijn ze al weer op een voor ons normaal aanvaardbaar niveau! Maar uiterlijk woensdagochtend moet onze onmisbare viervoeter al weer zijn volgegooid, anders begin ik al gauw te denken in termen van: "wat jammer, dat waren weer 3 cafe latte's!" Maar soms wordt het 'schema' ook gewoon op zijn kop gezet en vragen wij ons voor de zoveelste keer af: "Wat denkt men nu met deze ondoorzichtigheid te be-reiken".
Aangezien wij tot nu toe alles zelf financieren, gaan wij uiteraard voor de laagste benzine-prijs, want verder zit hier voor ons geen meerwaarde aanvast. Of toch!
Ewald werd onlangs goed wakkergeschud met de mededeling dat niet alle motoren hier zijn opgewassen tegen 'goedkope' loodvrije benzine, vanwege het lagere octaangehalte.
Leuk hoor, zo'n opmerking van een andere overbezorgde Nederlander, als je net een fix bedrag hebt neergeteld voor een nieuwe auto. Maar het verhaal werd bevestigd door onze Ford-dealer met de mededeling dat (hmmmm gelukkig......!) veelal Europese auto's hiermee in Australie te kampen hebben. Deze motoren zijn voor een andere markt ontworpen en 'lopen' het beste op 'super' benzine tegen een 'super' prijs.
Neen, dat risiko kun je en wil je niet lopen, want een nieuwe motor kost ook een vermogen. Dus ons ego wordt keer op keer opgekrikt als wij een Volvo XC90, BMW X5, Audi A7, Cayenne (voor de niet-autokenners onder ons; 'Porsche') en andere gelijkwaardige kostenposten voorbij zien rijden. Wederom hebben wij ons onderbuikgevoel laten spreken en hebben wij bewust gekozen voor een type auto van Australische bodem! (En er maar op vertrouwen dat het waar is, want met alleen 'no worries mate, TA' komen wij geen stap verder!)
woensdag 24 oktober 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten